Koulumaailma tapetilla..


Koulukäytäntö on se, että erityislapsen pitää sopeutua luokkaan. Kovasti on vertaistukiryhmässä puhuttanut se, miten usein opettajat eivät huomioi adhd-lapsen tarpeita. Oma mielipiteeni on se, että kyllä me pärjätään normaalilla luokalla, kunhan kyvyt ja osaaminen valjastetaan järkevästi. Tunnit voidaan jaksottaa, ei siis opettajan ylipitkiä monologeja tasapaksulla äänellä vaan interaktiivista, osallistumista. Luokka voidaan jakaa vaikka kahteen ryhmään, läksyt kuulustella kilpailumaisesti jne. ADHD:t ovat hyvinkin kilpailuhenkisiä, koska pärjäävät äärimmäisen hyvin, kun aikaa onkin rajallisesti, palkintoa pisteitä = motivointia ulkopuolelta. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana tässä opettajalla. Mutta jos ei halua omalta mukavuusalueeltaan astua tuumaakaan sivuun, on sitten mielestäni jo ”oma vika”.

”Jos ei ole osa ratkaisua, on osa ongelmaa”

Kuva: https://paivitasala.files.wordpress.com/2012/02/climbthattree.jpg?w=300

Advertisements

5 responses to “Koulumaailma tapetilla..

  1. Eräs joka lopettaa näiden sivujen lukemisen

    Oh hoh, aika asenne… En tiedä viitsisinkö edes lähteä kommentoimaan tätä.

    Terveisiä pienryhmäopettajalta, jonka luokassä on tällä hetkellä 4 ADHD-diagnoosilasta. Toivottaisin sinut tervetulleeksi kokeilemaan työarkeani, jos voisin. Saattaisit jopa nähdä vilauksen kolikon toista puolta…

    Peruskoulussa ei juurikaan harrasteta opettajien ”ylipitkiä monologeja tasapaksulla äänellä” ja nykypäivän opetus on juuri ”osallistavaa ja interaktiivista”. Toivoisin, että kirjoittaja perehtyisi asiaan kunnolla ennen kuin lähtee heittämään yhtäkään kiveä.

    • Pahoittelen karkeaa yleistämistä, enkä suinkaan tarkoittanut että kaikki opettajat samanlaisia olisi. Äärimäisen hienoo, että annat palautetta että teitäkin on 🙂 Eikä suinkaan tarkoitus ollu kivillä heitellä, herätellä ehkä olis parempi sanamuoto.

  2. Ensimmäiselle kommentoijalle: valitettavasti näitä ”ylipitkiä monologeja tasapaksulla äänellä”-opettajia on edelleen, eivät suostu mitenkään huomioimaan luokassa olevaa erityislasta, vaan vaativat mm. samat määrät tehtäviä mitä ”taviksiltakin”. Ei se näinkään voi mennä, että lapsi tungetaan väkisin muottiin johon ei sovi eikä kuulukaan sopia. Opettajilla on varmasti rankkaa, sitä en kiellä, mutta kolikon toinen puoli on se että: lapsellakin ja lapsen vanhemmillakin on rankkaa, jos ei opetus ole yksilöllistä ja diagnoosit huomioon ottavaa.

  3. Meinasin vastata saman suuntaista mitä ensimmäinen kommentoija, mutta näkökulmana kahdenkymmenenviiden oppilaan luokka, jossa on monta erilaista oppijaa ja kaikkien tarpeisiin pitäisi pystyä vastaamaan. Opiskelen opettajaksi ja olen itsekin ehkä tarkkaavaisuushäiriöinen, joten ymmärrän hyvin näitä lapsia jotka eivät pysy pulpetissa, tai joiden ajatukset harhailevat aivan muissa maailmoissa. Omakohtaisista kokemuksista huolimatta vähän jännittää että miten sitten siellä kentällä (siis kouluissa) pystyy toimimaan kaikkien oppilaiden parhaaksi. Toisinaan toiminnallisuuskin on huono asia, koska joillakin oppilailla se vain lisää kierroksia ja sitten huumorin varjolla juostaan ympäri luokkaa ja viedään toisten oppilaiden tavaroita. Jos opettaja ei jaksa suhtautua rennosti niin se on sitten kamala tosikko, eikä sellaisia ainakaan totella. Valitettavasti opetuksen järjestämisellä on muitakin rajoja kuin opettajan mielikuvitus.

    Mutta on kyllä ihana blogi sinulla. Mahtavaa että teet tätä omalla nimelläsi ja persoonallasi. Sinusta on apua monelle, kuten kommenteista on käynyt ilmi. Olisi todella hienoa jos voisit tulla pitämään opettajaopiskelijoille luentoja. Minä ainakin ottaisin mielelläni ideoita vastaan.

    • Kiitos palautteestasi. Kuten ensimmäiselle kommentoin, oli melko rankka yleistys meikäläisellä tässä. Ja ihan tarkotuksella. Vertaistukiryhmässäni on 390 jäsentä fb:ssä ja usein nousee tämä asia esille, kun lapsella on koulussa hankalaa, opettajien viestit on todella negatiivisa, vanhempia syyllistetään ”huonoiksi äideiksi” kun lapsi myöhästelee, unohtelee, on hankaluuksia sosiaalisissa suhteissa jne. -Ihan samoin kävi mulle ennenkuin saatiin ADD dg. Käytiin 2v oppilashuoltopalavereissa, joissa KUKAAN ammattihenkilökuntaan kuuluva ei sanonut että ”lapsellasi on tarkkaavaisuushäiriö” ei. ”miten voit olla noin huono äiti”.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s