Kuva

ADHD vai bipo. Vai jotain muuta?


taulukko 2

Kirjallisuutta:

  • Moilanen I, Räsänen E, Tamminen T ym. (toim.) Lasten- ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. Helsinki 2004
  • Puustjärvi A, Kumpulainen K. Kaksisuuntainen mielialahäiriö lapsuudessa. Duodecim 2008;124:2095-101
  • Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Käypä hoito -suositus. Duodecim 2008;124(22):2616-29
  • Tamminen T. Lapsen masennus. Duodecim 2010;126(6):627-33
  • Depressio. Käypä hoito -suosituksen päivitystiivistelmä. Duodecim 2009;125(16):1755-6
  • Traumaperäiset stressireaktiot ja -häiriöt, Käypä hoito -suosituksen tiivistelmä. Duodecim 2009;125(16):1759-60
  • Diler RS, Daviss WB, Lopez A ym. Differentiating major depressive disorder in youths with attention deficit hyperactivity disorder. J Affect Disord 2007;102:125-30

Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00951

 

7 responses to “ADHD vai bipo. Vai jotain muuta?

  1. ensimmäistä kertaa tajusin, että aivoverenvuodon jälkeen varmaan olen saanut tämän oireyhtymän. Minun elämäni, kotini ja kaikki on kaaoksessa, ja minun on tosi vaikea tehdä tekemisiäni loppuun asti häpeän kotiani, en uskalla päästää ketään kotiini, sen kaaoksen takia. ihmettelin mikä minulla on vikana, miksi kaikki on vaikeaa.. kiitos tästä että tvssä oli aikuisten adhd stä ohjelma, selvisi tämäkin asia. otin heti hoitajaani yhteyden, ja pyysin testeihin.. varmaan elämä valkenee.. jos tähän on lääkkeet, niin hyvä on. varmaan minä sain apua. toivon että minun kaaokseni alkaisi helpottaa.. pirjo.

  2. Mielenkiintoinen taulukko, vaikkakin mielestäni hieman ristiriitainen esimerkiksi adhd-tyttöjen oireiston kanssa. Muistelisin, että oireistossa oli maininta hormoonien vaikutuksesta oireiden ilmenemiseen. Itselleni hyvin ajankohtainen taulukko, koska monen vuoden ajan minua on hoiudettu kaksisuuntaisena, mutta mikään lääke ei ole auttanut. Nyt asiaan kiinnitettiin enemmän huomiota, sillä olen ollut ”oirevapaa” kaksisuuntaisesta, mutta silti mikään ei onnistu. Onko ihan ennekuulumatonta, että kaksisuuntainen ja adhd sekoitetaan toisiinsa? Tarkoitan nyt tilanteita, joissa henkilöllä ei ole selkeää maanisuutta.

  3. Puuhapete

    No niinpä, vaimo ja useat tutut ovat AD/HD:ksi väittäneet. En enää epäile itsekään. Koitin tehdä testin mahdollisimman liiottelematta ja toisaalta myös nopeasti, koska ensimmäinen fiilis usein on oikein.
    Taisi tulla viikon ennätys, sain testistä viileet 101 pistettä !

  4. Nainen-73

    Minäkin sain 101 pistettä. Sekamuotoisena mielialahäiriönä tätä dg minun oireiden perusteella.
    Olen ollut masentunut; uneton 1,5 vuotta. Ainakin.
    Bibolaari-dg vahva. Mutta ei tod oo selvää…
    Pitääkin ehdottaa lisätutkimista. Neuronpkl. Koti on sekaisin, ihmissuhteet läheisiin kireät. 😀 Tunne-elämältä olen impulsiivinen. Tulee luvattua reissuja, tapaamisia. Ja sit tulee väsymys. Totaalinen…

    • Bipo on yks eniten väärin diagnosoiduista adhdsta. Mutta toki ne voi esiintyä myös yhdessä. muistaakseni käypähoitosuosituksessa tmv luki että bipo puhkee teini-iän jälkeen, adhd on ”aina”. Uuden dsm:n mukaan oireet alkaa ennen 12 ikävuotta. ed versiossa ikäraja oli 7.

  5. Koko ikäni olen ajatellut olevani normaali, vaikken pysty keskittymään asioihin, ilman että jalka, käsi tai sormet naputtavat tai hytkyvät tms.. aivot eivät sulkeudu koskaan ja heräilen useita kymmeniä kertoja yön aikana.. Ain mieli vaeltaa jo jossain muualla ja kaikki kutsuvat minua duracel pupuksi… sain testistä 112 pst ja tänään aloitettiin tutkimukset adhd epäilyn vuoksi..

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s