”Hyvä koululainen – huono opiskelija ”


Tapaustutkimus ADD-oireisen opinpolusta jaksamisen varjossa

Tutkimus käsittelee erään aikuisen – eli tutkijan itsensä – opinpolkua alakoulusta yliopistomaailmaan asti. Tavoitteena on kuvata rehellisesti ja aidosti niitä vaikeuksia, joita koulussa hyvin menestynyt oppilas kohtasi jatko-opinnoissaan. Ensin oli vaikeutena  oman ammattialan löytäminen ja sen keksimisen jälkeen vaadittavan tutkinnon suorittaminen. Opinpolkua tarkastellaan tutkittavan vuonna 2008 saaman ADD-diagnoosin valossa.

ADD on tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö AD/HD:n tällä hetkellä vähemmän tunnettu tarkkaamattomuuspainotteinen alamuoto. Tutkimuksen teoriaosa koostuu oireyhtymää valottavasta lääketieteeseen painottuvasta osasta sekä ongelmiin uutta näkökulmaa hakevasta osiosta. Teoriaosassa kuten koko tutkimuksessakin painotetaan aikuisnäkökulmaa.

Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää, miten ADD on näkynyt vai onko näkynyt ollenkaan tutkittavan opinpolun eri vaiheissa. Tavoitteena on myös ”sisäisen” ADD:n  näkyväksi tekeminen sekä ADD-tietouden lisääminen kaikilla eri kouluasteilla. Tietouden lisäämisen myötä toiveena on ymmärryksen lisääntyminen kaikkia AD/HD:n eri ilmiasuja kohtaan.

Koska tutkimuksen kohteena on vain yksi henkilö ja hänen opinpolkunsa, eivät tulokset  tietenkään ole perinteisellä tavalla yleistettävissä. Tämän tapauksen perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että vaikka koulunkäynti olisikin sujunut kiitettävästi, voi henkilöllä silti olla vakavia häiriöitä tarkkaavuudessa. Nämä häiriöt saattavat ilmetä mm. vaikeutena ammatinvalinnassa, kyvyttömyytenä suorittaa opintoja loppuun tai ongelmina arjenhallinnassa. Opiskelu saattaa olla sitä vaikeampaa, mitä enemmän se perustuu opiskelijan omaan aloitteellisuuteen ja organisointiin. ADD:n tarkastelu taitonäkökulmasta käsin tuo oireyhtymän tarkasteluun mielenkiintoisen lisän: jos ongelmien perussyy on puutteellisissa taidoissa, niitähän voi aina parantaa harjoittelulla.

Positiivisen näkökulman esiintuominen onkin tämän oireyhtymän käsittelyssä erittäin tärkeää

Gradu on luettavissa linkistä: Marianna Rytsölä gradu

Advertisements

One response to “”Hyvä koululainen – huono opiskelija ”

  1. Marja-Lena Södergård

    Hyvä!

    Saamme Kokkolassa kuulla sinua livenä. Avasit minulle tämän NEPSYmaailman keväällä Vaasassa ja täällä nyt sitten köllötellään. Tämä päivä on sitkeämpi koska olen nyt pari kuukautta värkkäillyt uutta uraani. Ehkä onkin hyvä ottaa asioita vähän rennommin.

    Nähdään!

    Marja-Lena Södergård

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s