Miten selvitä ADHD-lapsen kanssa

Neuropsykologi Oili Sauna-aho lastenneurologian yksikkö Päijät-Hämeen keskussairaalaOhjeet perustuvat kirjaan ”Sourcebook for children with attention deficit disorder” (Clare B. Jones, 1991)

MITEN SELVITÄ TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖN KANSSA?

1. Kerro lapsellesi että rakastat häntä kaikesta huolimatta. Lapsesi on erityinen ja te teette molemmat virheitä kasvaessanne.

2. Lapsesi ongelmat eivät ole sinun vikasi. Tarkkaavaisuushäiriö ei johdu huonosta kasvatuksesta tai jostain mitä olet tehnyt.

3. Opiskele tarkkaavaisuushäiriöstä. Lue artikkeleita, keskustele asiantuntijoiden ja muiden vanhempien kanssa.

4.Tunnet lapsesi parhaiten, ja se mitä olet oppinut voi auttaa toisia. Kerro hoitajille ja terapeuteille niistä keinoista, jotka toimivat kotona hyvin.

5. Näytä että luotat lapsesi kykyihin. Keskity lapsen vahvuuksiin ja arvosta jokaista yritystä. Useimmat tarkkaavaisuushäiriöiset lapset tuntevat itsensä huonoiksi ja antavat periksi ennen kuin ovat saaneet edes mahdollisuuden yrittää.

6. Ole johdonmukainen. Laadi perussäännöt mahdollisimman varhain ja pidä niistä kiinni läpi nuoruuden.

7. Luo kotiisi rutiinit, koska lapsesi ei pidä yllätyksistä tai muutoksista. Mahdollisuuksien mukaan järjestä nukkumaanmeno, välipalat, ruokailut samaan aikaan joka päivä.

8. Valmista lapsesi rutiinin muutokseen. Anna hänelle tarpeeksi tietoa muutoksesta ja keskustele siitä mitä tulee tapahtumaan.

9.Käytä tehtävälistoja, jotta lapsesi selviytyisi mahdollisimman itsenäisesti. Älä tee listoista liian pitkiä. (Lapsesi ei ole hyvä suunnittelemaan ja muistamaan asioita pitkään). Jos lapsesi ei osaa vielä lukea, käytä yksinkertaisia piirroksia tai symboleja merkitsemään tehtäviä. Lupaa palkita lapsi kun lista on käyty läpi.

10. Auta lasta rakentamaan itsekuria ja vastuuntuntoa. Lapsesi tulee tehdä samoja asioita kuin muutkin. Tee tehtävistä lappuja, joista lapsesi voi valita. Nuoremmat lapset voivat auttaa pölyjen pyyhkimisessä, pyykin käsittelyssä tai lemmikkien ruokinnassa. Vanhemmat lapset voivat tehdä erilaisia kodin askareita.

11. Lapsesi voi ”juuttua” puhumaan yhdestä asiasta. Tarjoa tällöin jokin muu aihe kääntääksesi lapsen tarkkaavaisuuden muualle.

12. ADD-lasten on vaikea pitää ajatuksensa järjestyksessä. Kun lapsesi kertoo asioista sekavasti, auta häntä kysymällä : Mitä? Missä? Milloin? Miksi?

13. Pidä ohjeet lyhyinä. Jotkut lapsista pystyvät seuraamaan vain yhtä yksinkertaista ohjetta kerrallaan.

14. Anna lapsellesi runsaasti hyvin merkittyä säilytystilaa, jotta hän voi järjestää tavaransa. Korit ovat hyviä, erityisesti jos käytät eri värejä. Laita korin ulkopuolelle kuva sisällöstä esim. sininen laatikko, jossa on sukkien kuva edessä ja keltainen laatikko, jossa edessä on kenkien kuva.

15. Aseta laatikot, hyllyt ja naulakot niin, että lapsi ylettyy niihin itse. Tällöin lapsesi voi oppia toimimaan ja tekemään mahdollisimman paljon itse.

16. Keskustele ammattiauttajien kanssa hyvistä tavoista toimia lapsesi kanssa.

17. Tee yhteistyötä lapsen kanssa päivittäin toimivien ihmisten kanssa.

… KUN LAPSEN KÄYTTÄYTYMINEN ON ONGELMALLISTA

1. Palkitse lastasi heti, kun lapsesi käyttäytyy hyvin. Palkitse sellaista käytöstä, jonka haluat toistuvan.

2. Osoita teoillasi ja sanoillasi, kuinka ylpeä olet hänestä. Osoita hänelle tyytyväisyyttäsi, kun lapsesi oppii paremmin hallitsemaan itseään.

3. Älä väittele pikkuasioista. Kun olet tehnyt päätöksen lapsesi kanssa, pysy siinä. Esimerkiksi älä anna lapsesi väitellä kanssasi vielä television katselusta tai valveillaolosta nukkumaanmenoajan jälkeen.

4. Hyväksy että lapsesi on hajamielinen. Ehkä sinusta tuntuu, että joudut aina muistuttamaan lastasi jostakin, mutta yritä olla ärsyyntymättä ja olla sanomatta siitä. Toista ohjeita kuin olisit kertomassa asiasta ensimmäistä kertaa. Yritä esittää ohjeet eri tavalla ja yritä käyttää muistiapuna näkyviä asioita.

5. Anna lyhyitä ohjeita. Ensin kiinnitä lapsen tarkkaavaisuus, sen jälkeen anna ohjeet hitaasti yksinkertaisin sanoin ja lyhyin lausein. Aloita yhdestä asiasta ja anna vähitellen pitempiä ohjeita kun lapsesi kykenee muistamaan niitä. Pidä äänesi rauhallisena ja vältä kuulostamasta sarkastiselta tai ärtyneeltä. Pyydä lasta toistamaan se mitä sanoit. (Tämä ei ainoastaan auta lasta muistamaan, vaan näin voit samalla varmistaa että ymmärrätte toisianne.) Palkitse lasta välittömästi sanoin tai fyysisesti.

6. Tee säännöt täsmällisiksi. Kerro lyhyesti ja tarkasti mitä odotat. Esimerkiksi ”laita jalkasi lattialle”, ”anna toisille vuoro puhua”. Vältä epämääräisiä sääntöjä kuten ”ole kiltti siskollesi”.

7. Aseta säännöt näkyviin kotona. Päättäkää perheenä mitä säännöt ovat ja laita ne esille helposti nähtävään paikkaan. Jos sinun täytyy rankaista lasta, tee selväksi, että se on seurausta sääntöjen rikkomisesta ei siitä että olet ilkeä. Esimerkiksi voit laittaa näkyviin ruokailusäännöt jääkaapin oveen:

1. Käytä haarukkaa syödessäsi.

2. Pureskele ruokaa suu kiinni.

3. Pyydä lupa ennen kuin poistut pöydästä.

8. Sama sääntö tulee toimia niin kotona kuin yleisilläkin paikoilla. Lapsen tulee voida odottaa samoja seurauksia.

9. Auta lastasi tekemään hyviä valintoja ja miettimään ennen toimimista. Mahdollisuuksien mukaan anna lapsen tehdä valintoja. Anna lapselle kaksi selkeää vaihtoehtoja, jotka molemmat voit hyväksyä.

Kokeile: ” Olemme menossa isoäidin luo. Voit laittaa joko sinisen tai punaisen puseron. Kumman valitset”

Älä tätä: Sinä: ”Mitä laitat päällesi, kun menemme isoäidin luo?”

lapsi: ”Cowboy-pukuni.”

Sinä: ”Etkä kyllä laita!”

10. Reagoi välittömästi lapsesi käyttäytymiseen, on se sitten hyvää tai huonoa. Osoita lapsellesi että käyttäytymisellä on välittömät seuraukset.

11. Palkitse lastasi tietystä käyttäytymisestä, älä yleisesti ”kilttinä olemisesta”. Varmista että lapsesi tietää, mistä häntä palkitaan. Näin hän oppii mitä ”voin tehdä oikein ilman että isä tai äiti käskee”.

12. Ole suvaitsevainen äläkä huomioi kaikkea käytöstä. Jotkut lapset kehittävät tapoja kuten sormilla taputtaminen tai hymistely. Kun et reagoi niihin, et palkitse käyttäytymistä.

KUINKA SELVITÄ LAPSEN KANSSA YLEISILLÄ PAIKOILLA?

1. Mieti etukäteen sosiaalisia tilanteita, jotka voivat olla vaikeita. Kyllästyykö lapsesi tai onko hän hankala?

2. Ennen tilanteita…

*kertaa pysyvät säännöt

*sovi lapsen kanssa palkkiosta, kun hän käyttäytyy hyvin

*tee selväksi mitä seuraa huonosta käyttäytymisestä

3.Anna lapsesi kerrata sääntö, seuraus ja palkinto, jotta voit varmistaa hänen ymmärtäneen ja muistavan.

4.Muistuta lasta palkinnosta positiivisella tavalla tilanteessa. Älä pelottele lasta.(Tarkoittaa: ”Jos muistat …, saat …” Ei siis: ” Jos et nyt heti ryhdistäydy, et saa …”)

5.Anna palkinto välittömästi paikalta lähdettyänne.

Esimerkiksi: Otat lapsesi mukaan ostoksille. Tiedät hänelle olevan vaikeaa odottaa kassajonossa ja ottavan karkkeja hyllyiltä.

Muistuta säännöstä: ”Kun olemme kassajonossa, pidä kädet aloillaan. Pitäisitkö laukkuani, kun maksan ?”

Määritä palkinto: ”Halusit mennä sorsalammelle. Jos pidät kädet aloillaan. pysähdytään sorsalammella syöttämään sorsia.”

Palaa seuraukseen: ”Jos otat karkkeja, et näe sorsia.”

Anna lapsen toistaa: ”Pidän käteni aloillaan. Voin syöttää sorsia jos pidän käteni aloillaan.”

Muistuta positiivisesti palkinnosta kaupassa: ” Onpa hauskaa mennä syöttämään sorsia ! Haluatko viedä leipää vai maissia?”

Palkitse lasta välittömästi: ” Ajetaan suoraan sorsalammelle.” Totea: ”Kun noudatat sääntöjä, tapahtuu mukavia asioita.”

6. Jos lapsesi näyttää unohtavan säännön, ohjaa huomio johonkin muuhun ja kerro palkinto positiivisesti uudelleen.

Kokeile tätä: ”Hei katso! Tässä on laatikossa on sorsan kuva. Nähdäänköhän me tällaista sorsaa?”

Älä tätä: ”Nyt käyttäydyt kunnolla tai et näe sorsia.”

7. Vältä käyttämästä sanaa ”älä”. Yritä ilmaista asia positiivisesti kun ohjaat lasta toivomaasi suuntaan.

Yritä tätä: ” Haluan nähdä kätesi pöydällä.”

Älä tätä: ”Älä koske siihen kukkaan!”

8. Pidä lapsesi puuhassa. Jos lapsesi joutuu odottamaan hiljaa, ota mukaan jotain millä voi leikkiä. Pidä mukanasi pieniä leluja laatikossa vaikka autossa tätä tarkoitusta varten.

9. Yritä pitää tasapainossa ohjatut ja vapaammat toiminnat. Muista, että lapsesi jaksaa tehdä vain vähän aikaa ”istu alas”-toimintoja.

10. Opettele ennakoimaan vaikeudet. Kun näet lapsesi menettävän tilanteen hallinnan, ota ohjat heti käsiisi. Tarjoa vaihtoehto, joka auttaa lastasi saamaan kontrollin. Älä rohkaise yliaktiivista käyttäytymistä.

11. Pidä huolta itsestäsi. Joskus on parempi poistua vaikeasta tilanteesta jäähylle. Onko ympäristössäsi joku, jonka voit pyytää katsomaan lapsiasi vaikka vain 10 minuutiksi? Muistuta itseäsi siitä mitä olet tekemässä ja kuinka lapsesi edistyy. Sinun ponnistuksillasi on merkitystä!

KUINKA LISÄTÄ LAPSEN TURVALLISUUTTA?

Useimmat tarkkaavaisuushäiriöiset lapset ovat muita lapsia alttiimpia tapaturmille. Tähän on monta syytä: lapsi on impulsiivinen ja voi esim. juosta tielle katsomatta, lapsi ei näytä pelkäävän mitään tai hön voi juoda tai syödä jotain myrkyllistä. Sinun on tiedettävä koko ajan, mitä lapsesi tekee. Yritä tehdä kodista ja pihasta mahdollisimman turvallinen.

1. Tarkkaile lastasi kun hän leikkii pihalla. Pidä lasi, kivet ja muut terävät esineet pois lasten leikkipaikalta. Kerää tupakan tumpit. Pyydä myös naapureitasi tarkkailemaan lastasi.

2. Lukitse lääkkeet, puhdistusaineet ja muut myrkyt paikkaan, jonne ei päättäväisinkään lapsi pääse.

3. Suojaa pistorasiat.

4. Laita isot, värikkäät tarrat liukuviin lasioviin.

5. Jos sinulla on uima-allas, huolehdi että se on aidattu. Älä koskaan jätä lastasi vartioimatta allas-alueelle.

6. Suojele arvoesineet. Pane lasiesineet, posliinit ja muu arvotavara lapsen ulottumattomiin.

7. Lukitse ja suojaa ikkunat niin, ettei niistä voi pudota.

8. Sido hyvin köynnöskasvit, älä anna niiden roikkua vapaana.

9. Säilytä sähkölaitteet, veitset ja työkalut lukitussa kaapissa paikassa, jossa lapsi on harvoin.

10. Älä jätä sähköjohtoja ja vaijereita vapaiksi niin, että lapsesi voi roikkua niissä.

11. Valitse kovaakin käsittelyä kestäviä leluja.

12. Kehu lastasi hänen leikkiessään turvallisesti: ”Kylläpä osaat hienosti pitää saksia oikein!” Kiinnitä lapsen huomio turvallisesti leikkiviin lapsiin.

Tulosta ohjeet täältä:

Täältä

lähde: http://www.peda.net

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s