Oppimistyylejä

Kun tunnistaa, millainen oppija on, helpottaa se omaa oppimista. Tai voi helpommin tukea lapsen oppimista.

Analyyttinen oppija (vasen aivopuolisko hallitseva)

  • yksityiskohtiin keskittyvä
  • ulkopuoliset tekijät häiritsevät (esim. melu)
  • oppimisympäristön oltava kirkkaasti valaistu ja hieno
  • et syö ja juo, kun opiskelet
  • työskentelet parhaiten yksin tai opettajan ohjauksessa.

Holistinen oppija (oikea aivopuolisko hallitseva)

  • tärkeää saada kokonaiskuva opeteteltavasta asiasta
  • sinulla oltava lupa myös sosiaaliseen kanssakäymiseen opiskelun aikana
  • valaistuksen oltava hämärä
  • kuuntelet taustamusiikkia
  • syöt välipaloja opiskellessasi
  • odotat opettajan huomioivan sinun henkilökohtaiset tarpeesi ja tunteesi.

Testaa tästä oma tyylisi

Mikä on älykkyyden lajisi?

Loogis-matemaattinen
Kielenoppimisessa apuna systemaattisten sanalistojen laatiminen (esim. tietokoneella) ja sananmuodostussääntöjen opettelu. Kielen rakenteita hahmotat ehkä helpoiten kaavojen avulla.

Kielellinen
Kirjoitat mieluiten omia kertomuksia, tarinoita ja päiväkirjaa sekä teet itse pelejä ja harjoituksia sanaston oppimiseksi.

Visuaalinen
Piirrät muistiinpanoiksi värillisiä mindmappeja ja kuvia. Lukiessasi kuvittelet asiat mielessäsi kuvina.

Kinesteettinen
Liikkuminen auttaa sinua oppimaan, esim. kävely, kun kertaat jotain opittua, erilaisten pelien pelaaminen tai näytteleminen. Sanojen opettelussa kirjoittaminen voi auttaa sinua muistamaan ne paremmin.

Musiikillinen
Voit hyödyntää musiikkia muistamiseen, saat esim. taustamusiikin avulla asiat alitajuntaasi. Sanojen ääntäminen jää sinulle helpommin mieleen.

Sosiaalinen
Sinun kannattaa opetella sanoja yhdessä muiden oppijoiden kanssa. Erilaiset ryhmätyöt ovat sinulle mieluisia, koet oppivasi yhdessä tekemällä enemmän ja helpommin.

Intrapersoonallinen
Kykenet hyvin arvioimaan toimintaasi, pohdiskelet usein ja kirjoitat mielelläsi päiväkirjaa. Itsearviointi on sinulle mieluinen tapa tarkastella oppimistasi.

Mikä on oppimistyylisi?

1. Viestijä eli aktiivinen osallistuja

  • Toiminta ja osallistuminen ovat sinulle tärkeitä.
  • Reagoit usein tunneperäisesti.
  • Innostut kaikesta uudesta ja uskallat ottaa riskejä.
  • Voit tehdä useita samanaikaisia tehtäviä, mutta sinulla ei ole pitkäjänteisyyttä.
  • Omaat hyvät ryhmätyötaidot.
  • Opit parhaiten saadessasi haastavia, useita samanaikaisia lyhyitä tehtäviä, jos oppimista tuetaan visuaalisesti.
  • Opit heikosti, jos joudut passiiviseen rooliin tai työskentelemään yksitoikkoisesti ja jos oppimiselle ei ole muuta kuin kirjallista tukea.
  • Oppimistehtäviksi sinulle sopivat projekti- ja kehitystehtävät, joihin saat apua tarvittaessa.
  • Sinulle sopivia kehittämiskeinoja oppimisesi tehostamiseksi ovat värilliset mindmapit, mielikuvien luominen, muistisääntöjen luominen ja aktiivinen kysely.
  • Kielten tunneilla osallistut aktiivisesti ja puhut paljon: kielen käyttö on tärkeää etkä ole niin kiinnostunut kieliopista.
  • Uskallat käyttää kieltä rohkeasti myös luokkahuoneen ulkopuolella.
  • Näet kielitaidon kokonaisuutena ja turhaudut yksittäisiin tehtäviin.
  • Otat elekielen avuksi tarpeen niin vaatiessa ja pidät tehtävistä, joissa on tilaa mielikuvitukselle ja omille tulkinnoille.

2. Mukautuja eli harkitseva tarkkailija

  • Olet syrjäänvetäytyvä havainnoija, joka tarvitsee aikaa johtopäätösten tekemiseen, sillä mietit kaikki vaihtoehdot ensin.
  • Opit parhaiten seuratessasi asioita sivusta pohtimalla ja ajattelemalla ennen toimintaa.
  • Heikoimmat oppimistulokset ovat, jos sinulla ei ole tarpeeksi aikaa pohdinnalle ja suunnittelulle.
  • Itseopiskeluohjelmat ja kirjat ovat sinulle sopivia oppimistapoja
  • Kielten oppitunneilla tarkkailet ja harkitset.
  • Et haluaisi tehdä suullisia paritehtäviä tunneilla, koska et vielä osaa kaikkea virheettömästi.
  • Tarkkailet mieluummin muiden virheitä ja haluat opettajalta välitöntä palautetta.
  • Sinulle sopii itsenäinen työskentely.

3. Tarkkaaja eli looginen ajattelija

  • Haluat selvittää syyt ja seuraukset sekä luoda teoriaa.
  • Olet järjestelmällinen ja pyrit täydellisyyteen.
  • Opit parhaiten teorioiden ja haasteiden avulla lukemalla ja päättelemällä kun voit kysellä ja kokeilla.
  • Heikommin opit epämääräisissä, tunnepohjaisissa ja suunnittelemattomissa tehtävissä.
  • Sinulle sopivat kurssit ja koulumuotoinen oppiminen.
  • Kielten tunneilla työskentelet myös mielellään yksin, mutta tarvitset opettajan tukea.
  • Et voi ymmärtää, miksi kaikkia kielioppisääntöjä tai sanontoja ei selitetä vaan osa asioista pitää vain opetella ulkoa.

4. Toimija eli kokeileva toteuttaja

  • Opit kokeilemalla ja tekemällä käytännössä sekä seuraamalla muiden mallia.
  • Teet vauhdikkaasti johtopäätöksiä etkä pohdi liikaa.
  • Opit parhaiten saadessasi soveltaa oppimaasi.
  • Opit heikoimmin teoreettisesti koulumuotoisessa opetuksessa, ellet koe tarvetta oppia ja jos opittu pitää siirtää uuteen tehtävään.
  • Kehittämiskeinoja ovat mindmapit, opettaminen muille ja pohdinnat soveltamisesta.
  • Kielten tunneilla opit kokeillen: puhut paljon, käytät sujuvasti erilaisia strategioita ja yrität selviytyä kaikenlaisista uusista tilanteista, vaikka kielitaito olisikin puutteellinen.
  • Haluat käyttää kieltä mahdollisimman paljon ja harjoitella muiden kanssa.
  • Pidät ryhmätöistä ja peleistä.

Oppimisedellytysten kannalta on tärkeää, että pystyisit hyödyntämään kaikkia näitä tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Tavoitteena pitäisi olla saavuttaa mahdollisimman monipuolinen oppimistyyli ja samalla mahdollisimman hyvä oppimiskyky ja pystyä kehittämään niitä oppimistyylejä, jotka ovat heikkoja.

Lähde:http://tekniikka.ncp.fi/kielipalvelut/ruotsi/02_kielenoppija.html

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s