Tunteiden säätely

Anne Lehtokoski määrittelee kirjassaan Aikuisen ADHD ja aivojen arvoitus seuraavasti:

Kiukunpuuskien Hillitsemisen periaatteet:

1.Huomaa olotilan muutos. Tarkkaile itseäsi, yritä tunnistaa olotilassasi tapahtuvat muutokset, jotka edeltävät kiukunpuuskaa. Tällaisia muutoksia voivat olla esimerkiksi käsien vapina, kuristava tunne kaulan alueella, jokin maneeri eli toistuva liike, kuten kämmenten hierominen. Jokaisella meillä on omat tunnusmerkkimme, mutta ne täytyy oppia löytämään.

2. Tee valmis toimintasuunnitelma. Mieti valmiikse, mitä teet kiukunpuuskan tullessa. Mieti, onko kyseessä tilanne kotona, ystävien seurassa vai työpaikalla. Jos esimerkiksi päätät että tällä kertaa et huuda vaan esimerkiksi purat tunnekuohun kirjoittamalla sen paperille , varaa paperia ja kynä valmiiksi tähän tarkoitukseen. Keskustele jo etukäteen esimerkiksi kumppanisi kanssa, miten aiot seuraavalla kerralla toimia kiukun noustessa.

Omalla kohallani näitä oon jo psykoterapiassa pohtinu, tosin ehkä suutun syystä tuntemattomasta yleensä mukuloille. Ehkä se, että toistuvasti kun pyydän siivoon omia jälkiään, huomaan niitä olevan tekemättä päivittäin ja ne sitten kertyy ja tulee lumipalloefektinä kun lapsi kotiutuu koulusta. Toinen asia mikä ärsyttää suunnattomasti on inttäminen. Jos asiaa kysyy ja siihen vastataan, se asia EI muutu inttämällä. Kolmas on pakottaminen. Jos jostain asiasta tulee pakko, todennäköisesti en tee sitä lainkaan. Vastustus nousee jostain niskavilloista semmoseksi jästipäisyydeksi että hitaampia heikottaa.

3. Muuta toimintaasi välittömästi.  Ryhdy toimintaa välittömästi hiomattuasi olotilan muutoksen, Kehon stressireaktio on armoton, sinulla on puoliminuuttia aikaa muuttaa toimintaasi tai suuntaa. Tilanteesta riippuen voit poistua välittömästi paikalta tai ottaa kynän ja paperia ja kirjoittaa tai piirtää koko kiukunpuuskan paperille. Voit myös opetella tietoisesti tuolla hetkellä vaipumaan hetkeksi kauas omaan maailmaasi. Huutaminen, räyhääminen ja fyysinen aggressiivisuus ovat poisopeteltavia asioita.

Tässä kohdin luulen että on helpompi sanoa kuin tehdä, meillä toimii tämä niimpäin että muut lähtee pois, rauhotun kyllä nopeasti, kunhan kukaan ei provosoi tahallaan. En muista tilanteita että olisin (aikuisiällä ainakaan) räyhännyt tai huutanut kodin ulkopuolella kenellekkään. En vanhempainilloissa enkä työpaikoilla.

4. Keskity sijaistoimintaan. Jatka vaihtoehtoista toimintaa vähintään viisi minuuttia. Tunnekuohu kestää noin 2-3 minuuttia, jos sitä ei vahvisteta. Tuon ajan aivoistamme lähtee hermoimpulssiryöppy, joka käynnistää koko kehon stressijärjestelmän. Jos et lähde ryöpyn mukaan, saat sen melko pian hallintaasi.

5. Toista. Opettele, opettele, harjoitte. Tunteiden hallintaa ei opi kerralla, sitä pitää toistaa aivan yhtä paljon kuin muitakin asioita, jotta tilanne alkaa muuttua automaattiseksi. Tämä tarkoitaa käytännössä kymmeniä kertoja, jopa satoja. Heti ensimmäisen muuttuneen reaktion jälkeen huomaat itsesti ja eritysesti muiden olon paljon paremmaksi kuin kiukunpuuskan jäljiltä. Pitkällä tähtäimellä tunteiden hallinnan osaaminen on yksi olennaisimpia vuorovaikutuksessa opittavia taitoja.

Monesti saattaa olla kysymys myös traumasta. Siitä kirjoitin TÄÄLLÄ . Olen huomannut monien riitojen syntyvän puolisoni kanssa mm. hylätyksitulemisen-, jätetyksitulemisen., tai muusta traumastani. Lapsen kanssa riidellessä lapsi menee ko jutussa kuvattuun alivireystilaan, itse ollessani ylivireystilassa, eikä kumpikaan osaa lopettaa. En usko että näitä voi -ainakaan omalla kohdallani- edes eritellä. Tunteet, trauma ja ADHD on kyllä senverran kytköksissä toisiinsa.

Mainokset

One response to “Tunteiden säätely

  1. Kiitos, että selität asiat ymmärrettävästi, kuten alivireystila tai ylivireystila, tosi mielenkiintoista tämä kiukun purkamismenetelmä ja kaikki muukin, tutustun vielä sivuihisi ajan kanssa, olin Kiljava opistolla lokakuun lopussa ja sain paljon sieltä eväitä omaan elämään, mutta ollut töissä niin kiire ja omassa elämässä, että olen hukannut satojen työpapereitteni joukkoon sun luentoprujut, mitä kirjoitin siellä.olen kuitenkin tässä saanut pussiteltua kaikkia kirjoituksiani muovitaskuihin, kyllä tästä paperiprujusopasta ne vielä löytyvät, minulla on se kaaos vielä yhdessä kaapissa, ja ne ovat oven takana, pyykit ovat pyykkikorissa, muuten elämä hallinnassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s