Lapsen kanssa

Käytän tässä ADHD-liiton, ADHD-keskuksen ja RAY:n luotsaamaa vihkosta.

 Toimiva vuorovaikutus

Mitä enemmän lapsella on haasteita oman tarkkaavaisuuden ja käyttäytymisen säätelyn, itsehillinnän sekä ohjeiden ymmärtämisen suhteen, sitä enemmän hän on ympäristön ohjauksen varassa. Kiinnitä huomiota silloin seuraaviin asioihin:

  • Varmista että viesti menee perille. Mene luokse, hae katsekontakti, tarvittaessa pysäytä, kutsu nimellä ja kosketa. Jos yrität viestä toisesta huoneesta, et voi olla varma viestin perillemenosta. Tällöin tuhlaat vaan energiaa.
  • Keskity kuuntelemaan ja huomioimaan, mitä lapsi viestittää sinulle
  • Anna suoria ja ymmärrettäviä esimerkkejä ja ohjeita joita lapsi ymmärtää.
  • Viesti on selkeä ja silä on enemmän painoarvoa kun sanallinen ja sanaton viestisi ovat samansuuntaisia. Vahvista viestiäsi kehonkieltä käyttämällä, ilmein, äänensävyin, ja liikkein. Esimerkiksi myönteistä palautetta annetaan lämmöllä ja aidosti ilahtuneena, ei vastahakoisesti.

 Päivittäiset toiminnot

Lapsen kanssa tulee sopia toimintatavoista ja pelisäännöistä etukäteen. Rutiinit ja johdonmukaisuus ja säännöllisyys ovat lapselle erityisen tärkeitä. Kunnioita lapsen yksilöllisiä tarpeita ja valintoja aina kun se on mahdollista. Tämä ei tarkoita, että lapselle annetaan periksi kaikessa vaan vastuun ja vallan tulee olla aikuisella.

Muista:

  • Johdonmukaisuus
  • Rutiinit
  • Säännöt ja sopimukset
  • Aikuisen apu ja tuki
  • Ennakoiminen ja myönteisten asioiden huomiointi
  • Huumoria ja huumoria. Kaikkiin tilanteisiin
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s